淺井裕介 (Yusuke Asai)
1981年東京都生まれ。土、水、埃、小麦粉、マスキングテープ など身近なものを画材とし、旅のチケットやコースターに描く小さなドローイングから大きな室内やビルの壁面まで、作品を受け止める場所に呼応するように描き続けている。平面と同時に立体作品も多く、表現の領域は自在であり、国内外の展覧会はもちろん、アートプロジェクトやワークショップにも精力的に参加して現在に至る。
「大地の星座(風の王の使い)」
“The Constellations of the Earth (Messenger of the Wind King)”
古代から多くの地域で人々の想いにより星座が作られ、そこにはたくさんの物語が生まれ語り継がれてきました。ラダックというこの星の中でも特別空に近い美しい土地で制作を行うにあたり20年来の夢であった地上絵をここに作らせていただきました。日干レンガと石灰で作られた線の全長1kmを越えるこの作品もいずれ土に還るのだと思いますが、この雄大な景色の中で目印となる岩と岩を繋ぎながら、星と星を繋ぎ星座を作るようにして植物と動物が混ざり合うイメージを描きました。
植物には環境を分析し受け止め、しなやかに形を生み出す力が、動物には自らに合う環境に移動をし、時には環境を作り変えていく行動力が備わっていると私は考え、またその植物的な思考と、動物的な思考の二つをバランスよく使えるのが人間なのだと私は考えます。生き物の向かう先にある6000本の植樹地を見守る存在として、このForest Art Festival(FAF2024)で作品を作れたこと、そしてそれを温かく受け入れ、多大な手助けをしてくれたこの土地の全ての皆さんに感謝します。
From ancient times, constellations were created by people’s imaginations in many regions, and numerous stories were born and passed down through the generations. In Ladakh, a beautiful land that is especially close to the sky on this planet, I have fulfilled my 20-years dream by creating a geoglyph here. I believe that this work, with lines made of sun-dried bricks and lime that span over 1 kilometer in length, will eventually return to the earth. However, within this magnificent landscape, I connected rocks that serve as landmarks, much like connecting stars to form constellations, and created an image where plants and animals intermingle. I believe that plants have the power to analyze and adapt to their environment, flexibly creating forms, while animals have the ability to move to environments that suit them and sometimes even transform those environments. Additionally, I think that humans are capable of balancing both plant-like and animal-like thinking. I am grateful to have created my work at this Forest Art Festival (FAF2024), as a guardian presence for the 6,000 trees planted in the direction the living beings are heading. I also want to express my deep appreciation to everyone in this land for warmly accepting my work and providing immense help.
「大地の星座(水の王の使い)」
“The Constellations of the Earth(Messenger of the Water King)”
生き物の顔が植樹地を、後方の花が水溜まりをむいており、その間をつなぐものとしての水を可視化したいと考えこの作品を作りました。あらゆる生き物の中に存在し、この星のなかで絶え間なく循環を続ける水、私たち人間の体も半分以上は水でできているといいます、ラダックの遊牧民達の暮らしにおいても温暖化の影響で万年雪が溶け出すなど、地球上でその動きは大変重要なことと話を聞き、今世界で起きている様々な現象にも思いを馳せながら、植樹地へと水を絶え間なく送り続けるという願いを込めて。
I created this work with the intention of visualizing water as the connector between the living beings facing the plantation area and the flowers in the background facing the puddles. Water exists within all living beings and continuously circulates on this planet. It is said that more than half of the human body is made up of water. In the lives of the nomads in Ladakh, the impact of global warming, such as the melting of perennial snow, has made the movement of water extremely important. Hearing about this, I created this work with the hope of continuously sending water to the plantation area, while also reflecting on the various phenomena happening around the world today.
「大地の星座(土の王の使い)」
“The Constellations of the Earth (Messenger of the Earth King)”
コミュニティーホールの屋上と同サイズの作品となる3つの地上絵の中で唯一移動可能な布の作品。シェー、ストック、マトー、ツォモリリ、セクモルなどの土を使い、多くのラダックのアーティストと共同して制作しました。あらゆる命を育む大地である土は、私たちの足元に広がる巨大な生命の蓄積でありこの星の記憶そのものだと私は考えます。自分の使いたい色を探すのではなく、集まってきた色を使いかくべきものを探していくようにして制作を行いました。
Among the three geoglyphs, the only movable one made of fabric is the same size as the community hall’s rooftop. This work was created in collaboration with many Ladakhi artists, using soil from areas such as Shey, Stok, Matho, Tso Moriri, and Sekmol. I believe that the soil, which nurtures all life, is a vast accumulation of life beneath our feet and embodies the very memory of this planet. Rather than seeking out the colors I wanted to use, I created my work by using the colors that came together, searching for what I should depict with them.
主な個展
2024 “ 淺井裕介展 星屑の子どもたち” 金津創作の森美術館 (福井県)
2021 “ 星屑の子供 ” ツォモリリ文庫(東京)
2020 “ なんか / 食わせろ ” ANOMALY(東京)
2019 “ 野生の星 ” ツォモリリ文庫(東京)
2015 “ 淺井裕介 ― 絵の種 土の旅 ” 彫刻の森美術館 ( 神奈川県足柄下郡 ) 主なグループ展
2019 “Reborn-Art Festival 2019 いのちの手触り ” 石巻 ( 宮城県石巻市 )
2019 “ 横浜美術館コレクション展「Meet the Collection- アートと人と、美術館」” 横浜美術館(神奈川県横浜市 ) 2019 “ 武隆ランバ国際大地芸術祭 2019”(中国・重慶)
2016 “ 生きとし生けるもの ” ヴァンジ彫刻庭園美術館 ( 静岡県駿東郡 )
2016 “ 根と路 ” 青森県立美術館(青森県青森市)
2016 “ 胞子と水脈 ” URANO ( 東京都港区 )
2014 “yamatane” Rice University Art Gallery ( アメリカ / ヒューストン )
2014 “ 未見の星座(コンステレーション)ーつながり / 発見のプラクティス ” 東京都現代美術館 ( 東京都江東区 )
主な受賞歴
2019 横浜文化賞 文化・芸術奨励賞
2015 第 7 回 東山魁夷記念 日経日本画大賞 入選
2014 第 24 回 タカシマヤ美術賞
2012 第 5 回 東山魁夷記念 日経日本画大賞 入選 神奈川文化賞未来賞
2009 VOCA2009 展 大原美術館賞
この記事へのコメントはありません。